تحصیل در ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه

چگونه در ترکیه ادامه تحصیل داد

ایرانیان برای ورود به ترکیه نیازی به ویزا ندارند، نزدیکی راه و هزینه‌های پایین‌تر زندگی در قیاس با بسیاری دیگر از کشورهای مهاجرپذیر، امکان تحصیل در سطح استانداردهای اروپا، امکان دریافت بورسیه تحصیلی و پیداکردن کار ضمن تحصیل، وجود رشته‌های متنوع تحصیلی، عدم وجود شرط سنی و گپ تحصیلی و حضور چشمگیر دانشجویان بین‌الملل در ترکیه، این کشور را به مقصد بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل در ترکیه تبدیل کرده است. از طرفی مدارک دانشگاه‌های ترکیه در تمام کشورهای جهان معتبر است و قابل ارائه برای مقاطع بالاتر در دیگر دانشگاه‌هاست.

 

زبان آموزشی در دانشگاه های ترکیه و آزمون های ورودی

دانشگاه‌ها تحت نظارت سازمان آموزش عالی ترکیه هستند و برنامه‌های‌ آن‌ها باید مرتبا مورد بررسی قرار گیرد. هر کدام از دانشگاه‌ها دارای مدیر، معاون و هیات اجرایی و انجمن دانشجویی است. زبان آموزشی در دانشگاه های ترکیه عمدتا زبان ترکی است اما دانشگاه‌هایی نیز هستند که در آنها زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی تدریس می‌شود. چنین دانشگاه‌هایی و برای دانشجویان مبتدی، سال اول را به آموزش آن زبان خاص اختصاص می‌دهند.

 

شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه

متقاضیان که نمرات بالاتری را کسب کنند وارد دوره‌های چهار ساله یا BA یا Bachelor’s Degree می‌شوند اما کسانیکه نمرات محدودتری را دریافت کرده‌اند به دوره‌های 2 ساله یا AA  یا همان دوره کاردانی Associate’s Degree وارد می‌شوند. رشته‌هایی همچون دندانپزشکی و دامپزشکی به مدت 5 سال طول می‌کشند و برای تحصیل در رشته پزشکی باید 6 سال زمان اختصاص داده شود.

پس از پایان دوره چهار ساله لیسانس دانشجو می تواند برای دوره های فوق لیسانس اقدام نماید که در حدود 2 سال طول می کشد و شامل دوره‌هایی با پایان‌نامه و بدون پایان‌نامه یعنی thesis و non-thesis می‌شود.

برای ادامه تحصیل در رشته دکتری حتما باید مدرک فوق لیسانس دریافت شده باشد و دوره دکتری حداقل 4 سال طول می کشد. فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی، دامپزشکی و دندانپزشکی می‌توانند مستقیما به دوره‌های دکتری و PHD راه پیدا کنند. درآمد اصلی دانشگاه‌های ایالتی فاندی است که سالانه به بودجه آن ایالت تعلق می‌گیرد. این مبلغ معادل 60% کل درآمد دانشگاه است.

زندگی در ترکیه به طور کلی چیزی در حدود ۱۵ درصد بالاتر از ایران می باشد و می توان مبلغی بین ۵۰۰ تا ۶۲۰ دلار در ماه را به عنوان هزینه در این کشور، در نظر گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد